Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/fysioleek1/domains/fysiotherapeutleek.nl/public_html/templates/layout/layout.class.text.php on line 50
Dry needling
.

Dry Needling maakt spieren weer ontspannen

MAAK EEN AFSPRAAK

Dry needling

Dry Needling maakt spieren weer ontspannen

Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden specifieke punten in de spieren (zogenaamde “ triggerpoints”) aangeprikt . Hierdoor raken de spieren snel en langdurig ontspannen. Bij dry needling wordt gebruik gemaakt van een heel dunne acupunctuurnaald. Dry needling betekent letterlijk “het gebruik van een droge naald”. De term “dry” duidt op het feit dat er geen vloeistof in de spier wordt gespoten.
Dry needling wordt bij Fysiotherapeut Leek gegeven door een gecertificeerde dry needle therapeut

Wat zijn triggerpoints?

Een triggerpoint, ook wel myofasciaal triggerpoint genoemd, kun je vergelijken met een pijnlijke knoop in een toch al verkrampte spier. Als je op zo’n pijnlijke spierknoop drukt, geeft deze vaak een (pijnlijke of tintelende) uitstraling in het lichaam. Elke spier heeft zijn eigen karakteristieke uitstralingsgebied. Van vrijwel iedere spier is inmiddels dat kenmerkende gebied bekend.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
  • pijn of stijfheid lokaal in een spier, of uitstralend naar andere lichaamsdelen
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijn- of ontwijkend gedrag: je gaat 'anders' bewegen
  • vegetatieve verschijnselen zoals gevoelens van koude, warmte, rillingen, hoofdpijn, of duizeligheid

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut bijv. door een verkeerde beweging of ongeluk
  • Chronisch: door een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting van bijv. arm, schouder en/of nek bij computergebruik (RSI, KANS)
  • Overbelasting / blessures bij sporters
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gips
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijv. ontstaan na een botbreuk of operatie)
  • Slaaptekort

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. De dry needling behandeling verbetert de doorbloeding van de spier aanzienlijk en leidt vaak tot een directe pijnvermindering. Na de behandeling kan de spier weer ontspannen, maar ook weer een gezonde aanspanning leveren. Hierdoor neemt de beweeglijkheid toe.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort 'kramp' gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Omdat de behandelde spier vaak langdurig gespannen is geweest, voelt deze soms eerst wat vermoeid of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede spieren langs de wervelkolom.

Wat gebeurt er na de dry needling behandeling?

Net als andere behandelmethodes kent dry needling enkele mogelijke bijwerkingen. De meest voorkomende is een gevoel van spierpijn in de behandelde spier. De duur en intensiteit van de spierpijn verschilt van persoon tot persoon. Ook kan het voorkomen dat tijdens de behandeling een klein bloedvaatje aangeprikt wordt. Hoewel dit kan leiden tot een blauwe plek, is dit een ongevaarlijke bijwerking.

Belangrijk is te ontdekken welke activiteit en / of houding precies de pijn veroorzaakt. De therapeut kan analyseren welke spieren hiervoor verantwoordelijk zijn. Ook is het belangrijk na te gaan welke factoren een rol spelen bij het onderhouden van de klachten, zoals stress, verkeerde houding etc. Vanzelfsprekend dient U een actieve rol in te nemen in de behandeling door eventuele adviezen en oefeningen uit te voeren en actief mee te denken met de behandeling.

Wat kost dry needling?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.